WAT JE ZIET MOET WAAR ZIJN

Ik las een artikel op linda.nl waarin Oogappels actrice Malou Gorter aan het woord komt over hoe zij een fotoshoot aanpakt. Als ze meedoet aan een fotoshoot, vindt ze het belangrijk om vooraf expliciet te zeggen dat ze niet wil dat de beelden worden bewerkt.
“Als ik dan die foto’s zie, zonder spoortje make-up, schrik ik wel even, maar ik vind óók dat het zo moet.”

Ik vind dat cool. Want we zijn zo geobsedeerd met z’n allen over dat perfecte plaatje dat er nog maar zo weinig mensen zijn die zichzelf onvoorwaardelijk durven te laten zien.

KATE-GATE: DE HORROR!

Neem Kate-gate van de afgelopen week. Toegegeven… al hun foto’s liggen wel onder een mega-vergrootglas. Maar dat is altijd zo, da’s niks nieuws zullen we maar zeggen. Van de week publiceerden ze een foto die zo opzichtig en vooral beroerd bewerkt was dat internationale persbureaus uit de systemen werd gehaald. De zogeheten picture kill. 

Heel eerlijk… ik snap niet waarom het koningshuis dit zo heeft aangepakt. Ze weten dat alles wat ze doen, iedere scheet die ze laten wordt uitvergroot en uitgemolken tot er niks meer over is. Dat is normaal al zo maar nu rondom Kate al helemaal omdat ze zich al ‘zo lang’ niet heeft laten zien. Haar ‘toestand’ is in raadselen gehuld sinds een aantal maanden. En de speculaties en theorieën rondom de vraag ‘Waar is Kate?’ zijn al maanden niet van de lucht.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het niet meer dan terecht dat ze haar privacy claimt als ze niet fit is, geopereerd is en gewoon rustig thuis wil herstellen daarvan. Gelijk heeft ze. Je hoeft je niet koste wat kost altijd maar te laten zien op het moment dat anderen dat van je verwachten. Maar je weet ook dat als je dit doet en dan vervolgens wél een foto publiceert dat de hele wereld die foto bestudeert. Vastbesloten om er een verhaal in te vinden.

“PICTURE KILL”

Dat er een foto zo radicaal wordt teruggetrokken komt niet vaak voor. In de journalistiek zijn foto’s waar. De waarheid. Er zijn geen dingen toegevoegd of weggehaald. Er is niet gepoetst of bijgewerkt. Journalistieke foto’s zijn feitelijk correct. Daarom weet degene die naar de foto kijkt dat wat er op die foto staat echt is.

Maar “privé-kiekjes” zijn toch geen journalistieke foto’s? Dan mag de prinses dat toch zeker wel aanpassen?
Tuurlijk MAG het wel. Als privé-persoon in ieder geval. In haar publieke rol als prinses vind ik het minstens onhandig te noemen. Want haar rol is net als een journalistieke foto, gebaseerd op de waarheid. Het koningshuis wil dat ‘het volk’ ze ziet, ze vertrouwt en ze gelooft.

En daar gaat het nu dus heel erg mis. Mensen geloven niet dat dit een recente foto is. Dat dit de hele foto is. Vragen zich af wat ze niet mogen zien nu ze een zo duidelijk bewerkte foto voorgeschoteld krijgen.

MAAR WAT DAN WEL?

Moet je dan als ondernemer altijd alles maar laten zien? Je echt helemaal bloot geven? Is dat echt nodig voor een sterk merk?

Nee, tuurlijk niet.
Ik geloof dat je dit moet doen als je wil bouwen aan een sterk merk:

  • Bepaal vooraf wat je wil delen en dus ook wat niet.
  • Denk na over welke momenten jou hebben gemaakt tot wie en wat je nu bent. Welke leerprocessen mega relevant zijn geweest in het totstandkomen van jouw expertise.
  • Weet als geen ander waarom je doet wat je doet. Zorg dat je dit kan verwoorden en hou je niet in om het van de daken te schreeuwen.
  • Ken jouw kernwaarden, die jouw drijven en laten gloeien. Waar je ‘heel hard op aan gaat’ om het maar even populair te zetten.

Als jij dit van jezelf weet is het vervolgens een kleine stap om dit te vertalen in krachtige foto’s die precies de juiste stukken raken en laten zien. Authentieke brandfoto’s die jou als ondernemer weerspiegelen en ideale klanten voor je aantrekken. Gewoon jij zoals je bent. Foto’s die waar zijn. 

 

THE REAL DEAL

Mijn droom als fotograaf is minstens 1.000 ambitieuze ondernemers te helpen met foto’s die zo herkenbaar zijn dat ze automatisch de aandacht trekken. Zodat zij op hun beurt opvallen, impact kunnen maken, een succesvol bedrijf runnen en gezien worden.

Met de “Boost je BeeldBank”-shoot is het easy peasy om de hele wereld om je heen te laten zien wat voor mens je bent. Het kost je maar een uurtje van je tijd en een relatief kleine investering. In dat uurtje gaan we samen BBB’en (BeeldBank Boosten) en maken we die foto’s waarmee jij met jouw bedrijf impact maakt. Tuurlijk zorgen we ervoor dat jij er op je paasbest uit ziet. Maar we zorgen er ook voor dat de foto’s echt zijn. Zodat jij niet een of andere Kate-gate voor jouw bedrijf ontketend… 🙂
De exacte invulling van de shoot bepalen we samen zodat jij na afloop een gevarieerde selectie foto’s krijgt die opvallen bij jouw ideale klant.

Wat denk je?  Ben jij klaar voor de ‘real deal’?

Kun je 1 klant extra maken als je met mij als fotograaf toffe brandfoto’s maakt en jouw beeldbank een boost geeft?
Als het antwoord op die vraag ‘ja’ is. Neem dan contact met me op want dan heb je gegarandeerd de investering er al uit.

♥,
Inge

Interesse in een personal brand shoot?

Neem dan nu contact met me op.
Vul je gegevens in op dit formulier en je hoort zo snel mogelijk van mij.
Wil je nu meteen weten hoe het zit? Bel me dan op +31 6 38 29 80 33.