PAPPENHEIMERS
Iedere familie heeft een gevleugelde uitspraak. “Ken je pappenheimers” is er zo eentje in onze familie.
Bij het schrijven van dit stuk realiseerde ik me dat ik eigenlijk geen idee had waar die uitspraak vandaan komt. Ik weet dat het zoveel betekent als: ik weet over wie ik het heb, ik weet wat ik aan de mensen om me heen heb of ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar verder…
Een klein consult bij trouwe vriend Google leverde op dat deze uitdrukking al eeuwenoud is en afkomstig is uit een toneelstuk uit 1799 over de Dertigjarige Oorlog. Het toneelstuk zou gaan over twee veldheren tijdens die oorlog: graaf Gottfried Heinrich zu Pappenheim en baron Albrecht von Wallenstein. Deze Wallenstein kreeg beschuldigingen naar zijn hoofd geslingerd dat hij een verrader zou zijn die heulde met de vijand. Zu Pappenheim vertrouwde Wallenstein echter volledig en had hem al een paar keer geholpen tijden een veldslag. Zu Pappenheim verzekerde Wallenstein dat hij hem een betrouwbare generaal vond en dat hij en zijn gevreesde troepen hem zouden blijven steunen. Waarop de dankbare Wallenstein vervolgens enthousiast uitriep:
“Daran erkenn’ ich meine Pappenheimer!”
Je pappenheimers kennen heeft vaak een wat vertederde of vergoelijkende bijklank, zoals in ‘ik ken mijn pappenheimers: grote mond, klein hartje’.
Je kunt het ook ironisch gebruiken. Als in ‘ik hoop dat ik thuis kom in een opgeruimd huis, maar ik ken mijn pappenheimers’. Als ik ‘m zo gebruik… 100% dat ik bij thuiskomst een bende aantref en dat de ‘hulptroepen’ me dus juist níét te hulp zijn gekomen.
Ken je pappenheimers dus. Daar gaan we lekker op in alle opzichten, privé maar ook zakelijk. Want als je jouw pappenheimers kent, kun je ze dus ook scheiden in mensen die goed en minder goed bij je passen. En als je dát weet kun je kiezen in wie je jouw kostbaarste bezit investeert: jouw tijd. Je kunt je tijd maar een keer spenderen dus in wie of in wat investeer jij?
En andersom werkt dat volgens mij ook. Kies jij ervoor om in alles wat je doet je ‘aller-jijste-jij’ te zijn? Om kleur te bekennen en jouw ‘pappenheimer-schap’ zichtbaar te maken in je branding en storytelling zodat jouw klanten meteen weten wat ze aan je hebben? Wat je geeft krijg je terug, altijd.
Hoe je jouw ‘aller-jijste-jij’ laat zien? Eitje! zeker als je gebruik maakt van mijn foto-jaarabonnement. Het enige wat je hoeft te doen is op deze link klikken en je gegevens achterlaten.
Je ontvangt dan van mij een voorstel voor onze “first date”.
Spreek je snel,
Inge
P.S. wat is binnen jouw familie een gevleugelde uitspraak? Tof om van je te horen!